koprechts home De WTL artikelen


3.4 Effecten op de externe veiligheid veiligheid

Groei was rond 2000 belangrijker dan beperking van het externe veiligheidsrisico
De Onderzoeksraad voor veiligheid (Ovv) omschrijft het externe veiligheidsrisico als de kans per jaar dat mensen in de omgeving van de luchthaven slachtoffer worden van een luchtvaartongeval. Het gaat hier om een groepsrisico.

Toen de Tweede Kamer in 2002 het kabinet verzocht om te bepalen dat dit groepsrisico niet hoger mocht worden dan in 1990 (met 247k vluchten), gaf de minister niet toe. Reden: dan zou de groei van Schiphol moeten worden beperkt of zelfs teruggedraaid omdat het groepsrisico intussen al fors was toegenomen. Daar ging de Tweede Kamer mee akkoord. Typerend voor het mainportbeleid in 2002 was dat groei belangrijker werd geacht dan de veiligheid van omwonenden.

In 2002 bedroeg het commerciƫle luchtverkeer 407k. Daarna is Schiphol verder gegroeid naar circa 500k in 2017, 2018 en 2019. Het is duidelijk dat het externe veiligheidsrisico is meegegroeid. Ten koste van de bewoners. Bovendien is het feitelijke risico nog hoger, omdat general aviation niet is meegeteld.

Risico bij 500k luchtverkeer tien keer zo hoog als dat van de industrie
De Ovv constateerde in 2017 dat het externe veiligheidsrisico ongeveer tien keer zo groot is als de kans dat mensen op de begane grond slachtoffer worden van risicovolle bedrijven. Rond die bedrijven gelden oriƫnterende risicowaarden waarvoor een verantwoordingplicht geldt. Voor Schiphol was in 2017 geen waarde bepaald, terwijl het desastreuze effect van een vliegtuig-crash zich eveneens op de begane grond voltrekt.

De onderzoeksconclusie van de Ovv was zeer kritisch over het externe veiligheidsbeleid voor Schiphol:
Ovv Met het 250k-scenario wordt vanwege de halvering van het luchtverkeer het externe veiligheidsrisico alsnog fors omlaag gebracht. Omdat het luchtverkeer qua omvang gelijk is aan dat in 1990, komt het groepsrisico nu wel overeen met dat in 1990, wat in 2002 door de Tweede Kamer werd gevraagd (zie boven). Voor de omwonenden is dit pure winst, ook al wordt dan nog steeds het veiligheidsniveau van het bedrijfsleven op de grond niet gehaald.

Lees verder bij Overtollig luchtvervoer

Terug naar de inhoudsopgave