koprechts home De WTL artikelen


3.3 Effecten op de natuur

Aanleiding voor het 250k-scenario
Natura

De verwachting dat de luchtvaart fors zou moeten krimpen om de uitstoot van stikstof te halveren was in 2022 de aanleiding van de ontwikkeling van het 250k scenario. De vraag was welk effect een dergelijke halvering op de verbinding van Nederland zou hebben. Dezelfde vraag was ook van toepassing in het klimaatbeleid voor Schiphol.

Natuurvergunning begrenst de omvang van luchtverkeer
Stikstofuitstoot voorkomen is met de huidige technologie onmogelijk, zelfs door zuiniger te vliegen. De stikstof komt uit de atmosfeer bij de verbranding van welke vliegtuigbrandstof dan ook. Bij zuiniger vliegen zou de verbrandingstemperatuur in die zuinige motoren zodanig stijgen dat juist meer stikstofoxyde wordt uitgestoten.

Schiphol heeft op korte termijn een natuurvergunning nodig waarin de uitstoot van NOx wordt beperkt, in overeenstemming met het natuurbeleid van Nederland en de EU. Het komt er op neer dat Schiphol tot een zekere omvang van het luchtverkeer toestemming krijgt om vliegtuigen in de regio stikstof te laten uitstoten en alle meerdere uitstoot moet compenseren onder een vlieghoogte van 960 meter. Bij hogere vlieghoogten worden geen eisen gesteld.

Toelaatbare omvang luchtverkeer is nog niet vastgesteld
Het staat nog niet vast welke omvang van het luchtverkeer in de natuurvergunning maatgevend zal worden. De sector denkt aan circa 430k uit de tijd rond 2014, anderen stellen dat de omvang volgens de Planologische Kernbeslissing uit 1996 het juiste criterium is omdat tot dit jaar de uitstoot van stikstof geen punt van politieke discussie was. Die omvang zou circa 300k zijn. Compensatie van uitstoot van meer luchtverkeer is mogelijk met het opkopen van uitstootrechten van derden.

Compensatiekosten maken Schiphol duurder
Schiphol heeft onlangs alvast uitstootrechten voor circa 20.000 vluchten gekocht bij een tiental boeren in de omtrek van Schiphol, tegen een prijs van 16 miljoen Euro. Als dit bepalend is voor de compensatiekosten, dan zou een omvang als de 500k in 2019 een investering vergen van totaal 160 miljoen Euro. Die kan terugverdiend worden met bijvoorbeeld hogere luchthavenbelasting. Een onmiskenbaar nadeel is dat daarmee de compensatiemogelijkheden van de agrarische sector aanzienlijk bekort worden.

Volgens het 250k-scenario zonder de HSL komt het luchtverkeer met 290k niet boven de PKB-grenswaarde in een natuurvergunning uit en is deze investering niet nodig.

Lees verder bij Externe veiligheid

Terug naar de inhoudsopgave