koprechts home De WTL artikelen


3.1 Effecten op de leefomgeving

Geluidhinder
Geluid In 2019 was het luchtruim met 500.000 vluchten rond Schiphol zodanig vol dat er alleen fysieke ruimte voor verdere groei was als vliegtuigen in de TMA Schiphol veel dichter op elkaar zouden vliegen. Zo is op sommige Amerikaanse luchthavens het “Next-Gen-systeem” ingevoerd, waarbij de tussenafstanden tussen vliegtuigen tot een absoluut minimum zijn teruggebracht.

Op de naderingsroute van de Polderbaan vinden proeven plaats met dit systeem, tot groot ongenoegen van de bewoners op deze route.

Next-Gen mag dan fysieke ruimte bieden, maar de gevolgen voor de leefomgeving zijn desastreus. Met veel hogere passagefrequenties wordt de overlast ontoelaatbaar hoog. Deze asociale “oplossing” moet met kracht van de hand gewezen worden.

De geluidruimte binnen de geluidcontouren werd al overschreden boven 440.000 vluchten. Vliegmaatschappijen claimen evenwel toch groeimogelijkheden met de aankondiging dat nieuwe vliegtuigen “stiller” zouden zijn. Het zou gaan om een dermate kleine vermindering dat mensen dit nauwelijks opmerken. Steeds hogere passagefrequenties laten zo het effect van deze oplossing verloren gaan.

Een groot voordeel van het 250k-scenario is dat de geluidhinder daadwerkelijk substantieel verlaagd wordt, met circa 50%. Gezien de logaritmische aard van geluidsnormen betekent dit een afname van de geluidhinder binnen alle contouren met 3 dB(A)Lden. In het gebied met 48 dB(A)Lden wordt dan voldaan aan het dringende advies van de WHO om de geluidhinder hoogstens tot 45 dB(A)Lden te beperken. Waarschijnlijk is het grootste effect dat overal in de Schipholregio de passagefrequenties gemiddeld halveren, waardoor de rustperioden van de bewoners verdubbelen.

Slaapverstoring
Mensen die vaak in hun slaap verstoord worden door passerende vliegtuigen lopen risico op aantasting van hun gezondheid door ergernis en slaaptekort. Tijdens de onstuimige groei van Schiphol met een beperkt luchtruim is jaren geleden de toen gebruikelijke nachtsluiting opgeheven. Toch is dit de enige effectieve mogelijkheid om slaapverstoring te voorkomen in het belang van de volksgezondheid.

Het 250k scenario maakt nachtsluiting mogelijk zonder de afwikkeling van het luchtverkeer te verstoren. Vroege aankomsten moeten enige tijd worden verlaat en zeer vroeg startende vakantievluchten moeten vervallen. Dat maakt deze vluchten duurder omdat de vliegtuigen minder vaak in een etmaal ingezet kunnen worden. Het zij zo. Verbinding van vakantiebestemmingen, momenteel met vroege vertrekvluchten en late aankomsten, wordt er nauwelijks door verslechterd.

Woningbouw in de Schipholregio
Een van de normen tegen geluidhinder is een maximum aantal gehinderde woningen (en de bewoners daarvan). Het feitelijke aantal is zo hoog geworden dat woningbouw niet meer mogelijk is binnen de betreffende geluidcontouren. Die ruimte ontstaat wel na halvering van het luchtverkeer.

Lees verder bij Klimaat

Terug naar de inhoudsopgave